Peace, Love and Paisley –
hösttrend 2011

- Vi ser influenser från både 60- och 70-talet, säger Unibrands designers Linda, Jenny och Annica som varit i Paris, London och Barcelona i dagarna. Att vara rätt till hösten handlar om fingertoppskänsla i att renodla eller blanda från olika decennium.

Ute i Europa påminns man av 60-talets sprudlande energi och resultatet är ungt, poppigt och glatt.
Det är den raka A-linjesiluetten och den snygga kombon tunika och byxor som står ut. Retrodoftande miniklänningar i modern tappning syns överallt i höst. Höstens säkraste kort i klädväg är kort-kort.
- 70-talet andas Peace, Love and Paisley, säger Jenny och skrattar. Päls och ormskinn, silver och guld, vida byxor och höga klackar är måsten för höstens lyxigaste trend!
När vädret blir kyligare dyker också dunjackan upp. Äntligen ett mode som passar våra tuffa skandinaviska vintrar! Kort, lång, tight, oversized - lika rätt vilket som, bara att välja. Parkasjackan i mängder av utföranden fortsätter att vara kanske den mest funktionella jackan även denna säsong.
I det eviga rockiga London hittar vi accessoarer som Penny Loafers och större bags. Överklassmodet med tweedkavajer och ridstövlar håller fortfarande i sig. Populära mönster är Paisley, rutor, djur mönster och prickar.
Ett hett tips för den ressugne är att besöka butiken RUGBY i Covent Garden. Kedjan finns i USA med ett tiotal butiker och London stoltserar med den första i Europa. Linda, Jenny och Annica gillade speciellt ”customize”, avdelningen där du kan välja dina egna badges och applikationer och göra din egen unika piké eller tee.
- Vi kan också rekommendera ett besök på Napapijris butik i Paris som gjort ett uppsving med bra produkter och en mycket snygg butik, säger Linda. Även Citadium var bra i år, med ett väldigt tydligt ungt sport- och streetsortiment.


 

Regnkläder som gör dig glad

Orden ”hösten är här” är inte alltid en dyster påminnelse om att sommaren är över. På Unibrands Regnavdelning har regnkläder fått en helt ny betydelse: färgglatt, mönstrat och snyggt. Från roliga regnstövlar till trendigt skurna funktionskläder – hösten är rolig för alla!

- Regnkläder är så mycket Skandinavien, säger Sandra Eres, produktchef på Unibrands Regnavdelning.
Ett stopp i Köpenhamn är ett måste när jag åker på trendresa, men man får inte glömma att London också ger väldigt mycket, även om just regnkläderna inte alltid är lika inspirerande som hemma i Skandinavien.

I London inspireras Sandra av mönster på t.ex. porslin och planscher som hon tar hem och låter berika kollektionen. Det har hänt mycket på bara några år med framför allt PU-plagg för barn och idag kan man ta ut svängarna betydligt mer än tidigare. Något som Sandra gjort, och det med stor framgång.

- Anledningen till att vi har vuxit så pass mycket är att vi ligger i framkant i design och mönster, säger Sandra. Vi vågar lite mer – och det ger utdelning!

Unibrands främsta styrka är dock de egna materialen enligt Sandra. Funktionsmaterial som AQUAproof och AQUA Control Pro+ på plaggen ger mycket mer än bara ett bra regnplagg. Sandra arbetar idag mycket med både PU och vävda material.

- Funktionsplagg som skaljackor och allvädersplagg och barnkläder med mönster i alla regnbågens färger. Det blir också en del accessoarer som regnvantar, sydvästar och regnstövlar.

Funktionsplaggen är också ett område som Sandra hoppas att få arbeta mer med. Konsumenten är idag väldigt medveten och värderar ofta hög funktionalitet över snitt. Det ställer högre krav på tekniken och materialet:

- Tekniska funktionsplagg är ett område där vi kan mycket mer, säger Sandra. Jag hoppas att vi får chansen att visa det framöver!

Avdelningen kan idag göra det mesta inom både skärning, material och tryck. Bredden tillsammans med skickliga designers och det faktum att avdelningen har BSCI-certifierade leverantörer på både PU och vävda material gör avdelningen mycket konkurrenskraftig.

När det gäller pris har konsumentens smärtgräns varit ganska oförändrad under ett antal år, i alla fall på barnsidan. När det gäller dam/herr tycker Sandra att det verkar finnas en trend där somliga konsumenter är beredda att lägga lite mer pengar för att få ett moderiktigt regnplagg.

- Att vi kan hålla bra priser trots att vi har produkter som ligger i framkant när det gäller design är resultatet av ett hårt och målmedvetet arbete, säger hon. Både med att hålla leverantörsnätverket levande och att arbeta med trendspaning.
 

Från Ball Group till Unibrands

Den tredje oktober tillträder Johan Ölander som ny VD efter Jörgen Persson, som tar sig an en annan roll inom koncernen. Johan har lång erfarenhet av ledarskap i textilbranschen och kommer in som VD för Unibrands med ödmjukhet och energi.

Johan Ölander har en gedigen bakgrund som ledare inom textilbranschen: 2001 började han som VD för Bestseller Sverige AB. Vid frånträdet tre år senare hade företaget en omsättning på 800 miljoner, 65 anställda i grossistledet och varumärken som Vero Moda och Jack & Jones.

Hösten 2004 valde Johan att lämna Bestseller och startade istället BallGroup i Sverige åt de danska ägarna. BallGroup är idag både grossist och detaljist med en omsättning på närmare 110 miljoner (2011) och har varumärken som Culture, Pulz, Zizzi, ZJ och Zay, liksom över 250 fristående återförsäljare och 15 Zizzi-butiker.

- Ball Group innebar en utmaning, säger han. Jag såg att de som gjorde kläder i större storlekar hade en ”så kan man inte göra”-attityd och att modekläder till bra priser lyste med sin frånvaro i segmentet. Det fick mig att vilja arbeta med att fylla igen hålet i segmentet och idag är vi en bra bit på väg mot det målet!

Jörgen Persson ringde upp Johan i december och erbjöd honom att titta på möjligheten att arbeta som VD för Unibrands. Valet av Johan som kandidat har varit noga övervägt av ledning och ägare och under processens gång har Johan känt vikten av att hitta precis rätt person att leda Unibrands vidare.

- Unibrands är ett företag som har ett väl sammansvetsat team med hög kompetens. Samtidigt är det bra med förnyelse för att föra processen vidare. Mitt fokus under uppstarten är att sätta mig in i verksamheten på kontoren i Borås och Kina.

Johan ser Unibrands som det ”textila kunskapsföretaget” som genom vara en attraktiv samarbetspartner hjälper kunderna att förverkliga affärsidéer. Oavsett om det gäller design, inköp, produktion, logistik eller distribution så finns kunskapen och resurserna snabbt och lätt tillgängliga hos Unibrands.

- De erfarenheter jag tar med mig till Unibrands ligger primärt inom Försäljning och Marknad, Retail amt Organisation och Ledarskap, säger Johan. Det är viktigt att vi fortsätter att utveckla vår Servicebox och stärker våra kärnvärden för att vi också i framtiden skall vara en självklar samarbetspartner till våra kunder, både befintliga och nya.

   


INNEHÅLL
Trendspaning i Paris, London och Barcelona
Regnkläder som gör dig glad
Ny VD på Unibrands

Från Ball Group till Unibrands


Den tredje oktober tillträder Johan Ölander som ny VD efter Jörgen Persson, som tar sig an en annan roll inom koncernen. Johan har lång erfarenhet av ledarskap i textilbranschen och kommer in som VD för Unibrands med ödmjukhet och energi.

Läs hela artikeln här.