En ny avdelning tar form

Under hösten får Unibrands kunder chansen att möta Marie Georgsson, produktchef för en ny avdelning för underkläder, sovplagg och bad‐/strandplagg. Hon har lång erfarenhet från ett flertal stora klädföretag och har under många år byggt upp ett stort leverantörsnätverk.

Marie Georgsson kommer närmast från Haléns, där hon arbetat under 13 år som produktchef med allt från underkläder och badplagg till damkläder i allmänhet. Hennes resa i branschen började redan 1984 och under den tiden har hon hunnit med att arbeta med både inköp, konstruktion, produktion och design på företag som Craft, Lindex och Gulins.

‐ Det var dags att göra något nytt, säger Marie. Jag hörde mig för och efter att ha pratat med Jörgen på Unibrands kände jag att här fanns en öppning, här kunde min erfarenhet komma till nytta i skapandet av en avdelning som gör att Unibrands kan erbjuda sina kunder fler produkter.

Det som är nytt för Marie är att hon i sin nya roll som produktchef för en avdelning med inriktning mot underkläder, sovplagg och bad‐/strandplagg för både dam och herr kommer att möta kunderna direkt. Under de 13 åren på Haléns sköttes försäljningen genom media, men Marie är inte helt grön på kundkontakt. Förutom att hon arbetat som damansvarig på ett tradingföretag där införsäljning var en del av hennes uppdrag så har hon ett stort leverantörsnätverk med sig i resväskan till Unibrands.

‐ Leverantörsnätverket är A och O i att hitta och se till att kunderna får precis det de vill ha, när de vill ha det. Man hittar inte bra leverantörer genom Google‐sökningar direkt, säger Marie och skrattar. Det tar lång tid att skapa en speciell relation till en leverantör som ger det där extra som kunderna vill ha och behöver.

Det är just detta Marie har med sig i bagaget. De flesta av leverantörerna på hennes lista har adress i Kina och Indien och hon har besökt dem nästan alla personligen.

‐ Det som skapar trygghet i relationen med mina kunder är att jag är trygg med mina leverantörer.

Jag vet redan innan jag ser provplaggen vilken finish jag kommer att få. Leverantörerna förstår mig och jag vet hur de tänker och arbetar – det skapar stabilitet.

Marie startar sin anställning den 22 augusti, men hon har när detta skrivs redan arbetat i två veckor med att sätta ihop och komplettera sin egen kollektion. Hon åker på trendresa till London och Paris i början på september och senare på hösten blir det Hong Kong och Kina för att stämma av att allt på plats. Hon berättar att inspirationen kommer både från butiker och förfrågningar från kunder, men även från de kollektioner som hennes leverantörer arbetar med.

‐ Jag har ett brett modellspektra, så jag är väl förberedd när jag nu ska ut och sondera terrängen och lära känna kundernas behov. Det nya jobbet är en utmaning och en som jag ser fram emot.

Det går redan idag att ta kontakt med Marie – hon finns på 0702‐57 00 09.
 

Kvalitet, flexibilitet och miljö

Kvalitet, flexibilitet och miljötänk utöver det vanliga är värden som Marbäck Tricot tillför Unibrands‐koncernen. Jonas Lorentzon, VD för Marbäck Tricot, står med båda fötterna i Sjuhärads textila tradition och erbjuder Unibrands kunder mycket mer än bara högkvalitativa barn‐ och yrkeskläder.

Hösten 2010 stod många producenter i västvärlden inför en smärtsam verklighet: den Asiendominerade produktionen drabbades av ökande priser och förlängda ledtider. Det blev också alltmer kännbart att flexibiliteten fått stryka på foten: avståndet till producenterna gjorde det svårare att behålla kontrollen över slutresultatet.

‐ Vår största fördel är att vi har närheten och därmed snabba ledtider – det ger oss flexibilitet, hög kontroll och möjligheten att ta hand om mindre order, säger Jonas Lorentzon.

Ekologiska material och mindre spill ger bättre miljö
Trettio procent av allt som körs i maskinerna i Marbäck är ekologisk bomull, producerad i Grekland och Turkiet av certifierade producenter. Tillverkningsprocessen sker med total
transparens och den ekologiska bomullen är hett eftertraktad, varför det ibland händer att stickeriet nekas köp eftersom det inte finns något ekologiskt kvar.

  ‐ Tack vare den höga säkerheten under tillverkningen kan vi lova våra kunder 100% ekologiska varor, utan en sekunds tvekan.
En annan av miljöfördelarna är just de mindre kvantiteterna – det ger möjlighet att beräkna materialåtgången mer exakt och minskar spillet, som är en stor miljöpåverkan. Jonas pekar på att storproduktion i Asien ofta leder till överköp, vilket i sig är negativt för miljön, redan innan de långa transporterna räknats in.

‐ Stickeriet är hjärtat i vår verksamhet och kommer att stanna kvar i Marbäck – det är helt enkelt för långt till Kina. Vi tillverkar tygerna här och syr upp plaggen i Lettland ‐ transport sker med lastbil och färja över natten. Både ledtiderna och transportsträckorna är korta i jämförelse med Asienhandeln.

Hög kvalitet för både barn‐ och brandskyddsplagg
Marbäck Tricot arbetar mestadels med garnfärgade, krympfria trikåvaror i randigt eller enfärgat och inriktar sig mot baby‐, barn‐ och yrkeskläder. Stora kunder idag är t.ex. Gant, med plagg som body och juniorpiké på inköpslistan, och Polarn O. Pyret, där babykläder som bodys och long‐johns i randigt dominerar.

Inom yrkeskläder handlar det mycket om olika typer av högkvalitativa certifierade plagg, som t.ex. EN 471 high visibility och EN 11612 flame retardant. Det blir även profilkläder av högre kvalitet och metervara i både syntet och bomull med och utan lycra. Gemensamt är att de anställda på stickeriet i Marbäck kan sina maskiner och material.

‐ En anledning till att vi inte outsourcar produktionen är att kunskapen som finns i Marbäck är oersättlig, säger Jonas. När vi säger att vi kan leverera en komplicerad specialbeställd produkt så håller vi inte bara vad vi lovar, vi gör det med högsta kvalitet.
 

En ny roll och nya utmaningar


Jörgen Persson lämnar till hösten posten som VD för Unibrands, som ett led i Unibrands fortsatta utveckling. Hans nya roll hänger samman med framväxten av en koncern, en målsättning som gjordes tydlig redan innan sommaren genom förvärvet av PF Jersey, numera Marbäck Tricot.

‐ Jag har verkligen trivts med att utveckla och driva Unibrands framåt, säger Jörgen Persson.

Men att utveckla nya verksamheter är ännu roligare, så därför lämnar jag under hösten över VDposten till Johan Ölander.

Jörgen Persson har varit VD under de år Unibrands tagit steget från ett litet företag till ett medelstort företag med kompetens och kapacitet att tävla med de stora företagen. Han beskriver tiden sedan 1999 som ”uppbyggnadsåren” – år då han främst hjälpt till att bygga upp en stark organisation och ett starkt team.

‐ Själv står jag för övergripande vision och kontaktnät, men det är bara en roll av många som gör Unibrands framgångsrikt.

En ny roll inom koncernen
Med Unibrands snabba tillväxt följer nya tankar och nya utmaningar. Kundernas krav på en prisbild som kontinuerligt förbättras finns redan  idag och det sporrar Unibrands att fortsätta utveckla sin sourcing i framför allt Asien. Skapandet av Asienkontoret i Suzhou är ett led i detta, men det stannar inte där.

‐ Att vi idag äger 70% i Marbäck Tricot är ett led i vår ambition att i framtiden vara en attraktiv partner även åt stora grossister och butiksnätverk, säger Jörgen Persson. De ska kunna göra det de är bra på: skylta och sälja. Vi tar hand om design, produktutveckling och produktion, vilket betyder allt från stora volymer till mindre partier kvalitetskläder.

Unibrands‐koncernen inkluderar idag två design‐ och produktionsbolag i södra Sverige, Marbäck Tricot AB i Marbäck, danska Unibrands APS och ägarintressen i ett par kinesiska bolag. De olika delarna i den framväxande koncernen kompletterar varandra och Jörgen kommer att arbeta med att utveckla företagen, göra strategiska företagsköp och även starta helt nya företag.