PF Jersey till Unibrandskoncernen

PF Jerseys nya ägare Unibrands satsar på närproducerat och ekologiskt. Under namnet Marbäck Tricot kommer det f.d. Polyconcept-ägda bolaget att fortsätta det stabila arbete som kännetecknat företaget sedan starten 1965.

När produktion i Asien medför successivt ökande priser och allt längre ledtider finns lösningen ofta hemma. För Unibrands handlar dock köpet av Marbäck Tricot (f.d. PF Jersey) inte så mycket om att lägga om sin egen produktion som att investera i framtiden: närproducerat och ekologiskt. Marbäck Tricots genuina miljösortiment och stora produktionskunskap är tillgångar som Unibrandskoncernen ser långsiktiga värden i.

För Unibrands kärnverksamhet innebär köpet inte några större förändringar. Företaget kommer även fortsatt att arbeta främst med produktion i Kina, stora volymer och låga priser, liksom Marbäck Tricot håller kvar sin inriktning mot kvalitet och miljö. Samarbetet företagen emellan kommer i nuläget mestadels att bestå i förmedlande av kundkontakter samt utveckling inom design och försäljning.

Miljö och hög kvalitet
Det som gör Marbäck Tricot intressant är företagets inriktning mot högkvalitativa plagg med tydlig miljöprofil. I den maskinintensiva fabriken i Marbäck använder de sju anställda sin spetskompetens i tillverkningen av bl.a. ekologiska tyger med egenskaper som krympbeständighet och flamskydd. Dessa skeppas sedan till Lettland för sömnad, där de 120 medarbetarna förädlar tygerna till plagg för både arbete, profil, barn och mode.

Marbäck Tricots historia började 1965, då som Jersey Vävnader AB , och företaget kom sedermera att ingå i den svenska Clipper-koncernen, som köptes upp av Polyconcept Investments 1999.
Marbäcksföretaget bytte namn till Polyflame (PF) Jersey och såldes i år eftersom det inte längre passade in i Polyconcepts profil.

Klassiska trender och läder

Som avslutande kommentar till vårens trendrapport tittar vi här närmare på amerikansk östkust och ytterplagg. Korta läderjackor, v-ringade tröjor och grönt är några upptäckter som gjorts av Unibrands trendspanande designers.

Det amerikanska östkustmodet är en stabil trend som hämtar sina rötter i 1930-talet. Det tilltalar vår tid på många vis: det är stilrent klassiskt, passar de flesta och står för vardagskläder med en ”uppkläddkänsla”. Det klassiska färgschemat med vitt, rött och blått får tillskott av grönt, både som detaljfärg och hela plagg, t.ex. byxor.

Flätstickat, pressveck och slag
Ett viktigt plagg blir den flätstickade bomullströjan med v-ring och påsydda emblem för golf, tennis och segling – men även ridsporten finns representerad. Byxor och shorts har både pressveck och slag, även här enkla och raka modeller med en nick mot det tidiga 1900-talet.

Hatten som accessoar fortsätter att vara viktig och vill man vara extra vågad så ska man se åt det kungliga hållet: Gustav V’s lilla, runda halmhatt – och fluga. Detta kontrasterar mot ytterplaggen, där marknaden lutar åt ett betydligt mindre aristokratiskt mode.

Upplevt värde viktigt

Framför allt på herrsidan kommer den tvättade vintage-jackan med stickade detaljer att bli stor till våren. Den korta MC-jackan i läder med diagonal dragkedja kommer i färgerna brunt och beige. En trend som hållit i sig länge är trenchcoaten, som finns kvar även till våren.

Våren handlar mycket om just detaljerna. Läderdetaljer på jackor i allmänhet, även de som inte syns som t.ex. på undersidan av slag och krage, och påsydda etiketter på insidan av plaggen är en stark trend. Detta bottnar i att det upplevda värdet hos kunden blir viktigt: när en liknande jacka finns att köpa på en lågpriskedja gör detaljerna skillnaden – för kunden själv, snarare än för de som ser honom eller henne i plagget.

Unibrands trendrapport för hösten kommer i oktober 2011.