Klassisk östkust och enkla skärningar

Vårens trendrapport från tre europeiska städer

Unibrands designers åkte till London, München och Amsterdam för att känna in våren och se vartåt det lutar inför säsongen 2012. De kom tillbaka med en del nyheter, men också många klassiker som helt enkelt stannar kvar.

Unibrands trendspaning från de tre modemetropolerna London, München och Amsterdam visar att patina-trenden förstärkt sitt grepp Europa i år, både i kläder och butiksinredningar. Hemingwayinspirerade skrivmaskiner från närmsta second hand-butik pryder hyllan över de slitna och tvättade denimbyxorna. Läderdetaljer under slaget och dussintals etiketter på insidan av ytterplagget visar att tillverkarna satsar på värdet i att köparen upplever plagget som exklusivt.

Klassiskt amerikanskt östkusttema, safarilook och enkla plagg med färgstarka tryck dominerar rapporten. I en artikel i detta månads nyhetsbrev tar vi upp två av dessa teman och följer upp med att syna östkustlooken och ytterplagg i nästa månads nyhetsbrev. Till dess – läs trendrapporten här.

Safari och Nordafrikanskt – eller färgstarkt

Ett sandigt, etniskt tema med doft av Nordafrika och färgtoner från oliv till ockra och beige. Flytta blicken ett steg och ett enkelt, avskalat mode med bländande citrusfärger framträder. Detta är bara två tydliga trender ur vårens trendrapport från London, München och Amsterdam.

- Safarilooken är ett säkert vårtema – lika säkert som vårsolen, säger Jenny Tjärnbro som är designer på Unibrands. Helt enkelt därför att det är både ledigt och snyggt på samma gång.

Det som är nytt i år är att det etniska temat drar mer åt det nordafrikanska med ockra, rost och brons som komplement till klassiska oliv och kaki. Plaggen i den nyskrivna trendrapporten visar än så länge ett ganska klassiskt safarimode med armybyxor och västar med otaliga fickor och dragkedjor i brunt, beige och oliv.

Jenny tror att det etniska temat troligen blir starkare först nästa år. Det tar sig uttryck i både etniskt inspirerade mönster och stora tryck – inte bara djurprint, som redan hängt med några år men som troligen finns kvar även 2012. De stora, grafiska mönsterbilderna med mycket färg kan komma att bli väldigt heta.

- Accessoarer blir ännu viktigare och jag tror att fler kommer att våga ta ut svängarna, även i Sverige, ler hon. Kanske en Panama-hatt eller rent av ett par färgstarka skor, för den som vågar.

Jenny är den yngsta av de tre designers som arbetar på Unibrands och hon trivs med trendresorna till München, Amsterdam och inte minst London. Ska man ge sig in på att jämföra Sverige och Europa så tycker hon att svenskarna föredrar mot en mer avslappnad och ledig stil, ofta lite sportig. Den mer dressade kontinentala stilen är mindre vanlig i Norden, vilket hon kan sakna lite eftersom hon själv ofta designar med brittisk överklass i bakhuvudet.

En stil som Jenny ser kommer både för dressad och sportig stil är de starka färgerna:

- Våren 2012 kommer att gå antingen i safari eller färgstarkt, säger hon och nickar menande mot bilderna på t-shirtar, skjortor och byxor som går i färgstarka nyanser av citrus, lime och chockrosa.

De sportiga plaggen är retroinspirerade med linjer från både 70- och 80-tal, medan de mer dressade plaggen går ytterligare ett årtionde bakåt till enkelt och rakt 60-tal. De stora kedjorna kommer att ha både safari och färgstarkt, men Jenny tror inte att kunderna inte kommer att blanda de båda stilarna trots att de hänger bredvid varandra i butiken.

- Såvida man inte är ute efter att sticka ut. Att chocka sin omgivning med sin stil handlar inte längre om nitar, piercing och spikes, utan om att våga blanda stilar, tycker Jenny.

Somliga saker förändras dock inte - rosa och rött kommer fortfarande att vara snyggt ihop, även nästa år.
 

Nyrekryteringar

Herr/Sport får ny produktchef


Daniel Granander

Herr/Sportavdelningen växer och får en ny produktchef med bred erfarenhet av branschen. Daniel Granander kommer att fokusera på upprätthållandet och skapandet av kundkontakter.

När både antalet kunder och volymerna ökar expanderar Herr/sportavdelningen - med en ny produktchef. Daniel Granander har ett flertal års erfarenhet ifrån både sortimentsbyggande, inköp och försäljning. Som produktchef för Herr/Sportavdelningen kommer han ta över de flesta av Jonas Edenviks kundkontakter.

- Personkemin är viktig, säger Daniel. Jag trivs med kundkontakt och kommer både att vårda nuvarande kontakter och skapa nya relationer bland klädföretagen.

Daniel förklarar att basen i Herr/Sportavdelningens framgång är ytterplaggen och att det inte är något som kommer att förändras. Han ser fram emot att arbeta och utveckla avdelningen, kanske även med dragning åt lättkonfektion som t.ex. denim och skjortor.

 

Ridsport avancerar - liksom en av våra medarbetare


Anna Andersson
 
Linda Granath

Efter att ha lett Unibrands framgångsrika satsning på ridsport lämnar Anneli Andersson nu posten som produktchef till Anna Andersson. Linda Granath kommer att vara er kontakt tills Anna är på plats i juni 2011.

Unibrands framgångsrika satsning på ridsport tar under våren/sommaren 2011 nästa steg i utvecklingen. Anna Andersson tar över jobbet som produktchef för ridsportsavdelningen efter Anneli Andersson, som lämnar Unibrands för att vidareutveckla sitt eget konsultbolag. Anna har lång erfarenhet från såväl textil som ridsporten och kommer närmast ifrån Jacson of Scandinavia där hon varit ansvarig för såväl sortiment som inköp och försäljning.

Linda Granath, som också har stor erfarenhet inom produktion, Unibrands arbetssätt och ridsporten i sig, kommer att fungera som er kontaktperson fram tills Anna är på plats i juni. Därefter kommer hon att fortsätta att arbeta med bl.a. produktion och prover på ridsportsavdelningen.

 

Se mer färger i Trendrapporten.