Herrmode med färg


Ytterplagg med smak av skärgård á la Saltkråkan, etniskt med mönstrade scarfs och ett framtida herrmode i roströda och senapsgula nyanser – det är några av de saker som redan är här eller som kommer starkt framöver. När Unibrands designers synliggör den långa trenden inom herrmodet talas det om naturfärger, starka färger och sportiga inslag i vintage‐/retrotrenden. 

En av vårens roligaste herraccessoarer kombinerar tydligt två trender: klassiska bruna läderskor i en sportigare modell med gummisula. Enkelt och snyggt, särskilt till färgade chinos och en marininspirerad jacka som för tankarna till soldränkta skärgårdsöar och Saltkråkan. Vårens herrmode visar tydligt att den dressade trenden nu möter den sportiga fullt ut och att detta möte ger upphov till plagg med sportiga skärningar och detaljer med inslag av både naturfärger och vintage/retro.

‐ Blandningen av sport/funktion och casual öppnar bl.a. för mer färger på herrsidan, säger Unibrands designer Jenny Tjärnbro. Det syns på de färgade byxorna men även på ytterkläderna: just nu är det ganska smalt med färger som roströd, vinröd och senapsgul, men nästa vår är dessa färger ett faktum även för ytterkläder för herr.

Den marina känslan andas 60‐tal: en lång bomullsparka med luva och dragsko i bomull – det är så rätt man kan vara på herrsidan just nu. Färgerna är marinblå, beige och naturgrön och plaggen har skinndetaljer, träknappar och bomullssnören som gör att ytterplaggen andas natur och hav. Rikligt med detaljer även på insidan är en trend som håller i sig – det ger en känsla av kvalitet som ligger rätt i tiden.

‐ Trots de dämpade färgerna i den marina trenden så kommer färgerna att spraka extra mycket framöver, eftersom den etniska trenden kommer starkt, avslöjar Jenny Tjärnbro. Mönster och nyanser tagna från både syd‐ och nordamerikanska indianer syns framför allt i accessoarer som scarfs och bälten, som ska ge en känsla av att vara handgjorda, men även för jackfoder och i tryck på t‐shirtar. Färgerna turkos och blått tillsammans med "kryddiga" färger som senap, vinrött, orange, brunt och beige är typiska. Materialen är bomull och läder, gärna med sliten look.

Den här trenden kommer att synas tydligare i dammodet, där man som alltid kan ta ut svängarna mer genom t.ex. fransar, pärlor och fjädrar. Ett sätt för killarna att ta till sig den här trenden är att komplettera t‐shirt med tryck och jeans eller chinos med en snyggt sliten läderväska och en mönstrad scarf.

‐ För att titta mer på den långa trenden så är den ”sportig till vardags”, säger Jenny Tjärnbro. Det betyder inte bara att man har sportkläder till vardags, utan att klassiska vardagskläder som den populära bomullsparkan görs i funktionsmaterial, t.ex. vattenavstötande material som andas, utan att egentligen förändra plaggets look. Modeplagget får helt enkelt sportplaggets egenskaper och komfort – utan att det behöver se ut som ett klassiskt sportplagg.

En av anledningarna till att lägga detta på minnet är att ytterplagget på sätt och vis lägger grunden för garderoben, eftersom den ofta får vara med flera säsonger i rad, medan de andra plaggen byts ut oftare. Jackan ska passa både till träningsbyxorna på väg till matbutiken och till designerjeansen som man har på jobbet, varför man ofta köper en modell som ger lite av båda.

Jenny tror inte att denna trend kommer att mattas av de närmsta åren – snarare kommer den att blir starkare. En annan trend som ännu inte nått sin topp är materialspåret med bomull i tvättad eller vaxad finish, som blivit allt starkare de senaste åren och som passar mycket väl med den rådande vintage-/retrotrenden.
 

Starka, trendriktiga kollektioner

Ett besök till Unibrands herr‐/sportavdelning ger mer än bara ytterplagg med funktion – avdelningens breda kollektioner visar prov på att man har kunskapen att foga samman funktion och mode till en större helhet. Ständiga trendresor och en framsynt designorganisation gör att avdelningens kollektioner håller måttet och ger möjlighet att tidigt se nya trender.

Att kombinera herr och sport i en och samma avdelning kan kanske tyckas självklart, eftersom den gemensamma nämnaren ofta kallas funktion. Men Daniel Granander, en av tre produktchefer på herr‐/sportavdelningen, är tydlig på den här punkten:

‐ Herr‐ och sportmode är mer än bara funktion och material: ska man nämna en faktor som den viktigaste så skulle jag välja passform. Fast egentligen är det helhetstänkandet kring plaggen och kunskapen om hur detaljerna påverkar helheten, både praktiskt och modemässigt, som gör att våra kunder kommer tillbaka till oss i den omfattning de gör. Nyckeln till våra plaggs popularitet är att vi har starka egna kollektioner där kunden kan få både mode och funktion.

De kollektioner som Daniel och hans kollegor visar för tillresande kunder och på kundbesök ute i landet är i mångt och mycket ett resultat av att Unibrands designers åker på egna trendresor, vilket gör att de tidigt identifierar trender och skiftningar. Detta är en enorm tillgång för produktcheferna som arbetar med designavdelningen – den färskaste kunskapen om de senaste trenderna finns tillgänglig bara några dörrar bort, varje dag – eftersom en del av deras arbete är att visa vägen för kunderna och berätta att ”detta ska ni köpa, för det kommer att sälja bra”.

‐ Hos oss får man en bra bild av hur marknaden kommer att se ut framöver inom ett flertal segment. Vi kan ofta hjälpa kunden på flera områden eftersom vi har en stor bredd i våra kollektioner: rena sport‐/funktionsplagg, casual/mode och high fashion ryms under samma tak. Inte undra på att vi är en stor avdelning! säger Daniel och skrattar. Somliga oroar sig för att vi tappar i kvalitet när vi har ett så brett utbud, men faktum är att just kvalitet är vår styrka. Så blir det när mycket kunskap samlas på en plats – vi har möjligheten att kunna ge både kvalitet och flexibilitet till våra kunder!

Daniels eget specialområde som produktchef ligger inom casualjackor i allt från syntet till naturfiber. Herr‐/sportavdelningen hanterar även lättkonfektion och denim genom sitt samarbete med AB Filip Holm, vilket ger ett större utbud av produkter och färre leverantörer att hålla reda på för Unibrands kunder, vilket ofta upplevs som en fördel.

‐ Vi drar nytta av att Unibrands genom sina samarbeten med andra företag har en diversifierad kompetensportfölj, säger Daniel. För våra kunder och oss är det viktigaste resultatet av samarbetet att vi kan ge dem bättre produkter till bättre priser.

 

INNEHÅLL

Herrmode med färg


Starka, trendriktiga kollektioner

Koncernchef mitt i Branschkrock


Koncernchef mitt i Branschkrock


Samverkan. Unibrands koncernchef Jörgen Persson satt i panelen när Mötesplats Göteborg bjöd in till Branschkrock Borås i Marketplace Borås lokaler på Nybron, Borås. BT:s chefredaktör Stefan Eklund agerade ledde diskussionen om samverkan mellan branscher där Jörgen Persson, Lars‐Gustav Andersson (fp), Sebastian Kjertén på FashionWORK, Borås Baskets Jonas Larsson och direktör Hanna Grujovic, Scandic Hotel Plaza, stundvis målade färgrika och tilltalande visioner om ett framtida Borås.

”Vad gör Borås attraktivt” var en av de stora frågorna. Unibrands Jörgen Persson talade varmt för drivkraften som finns i Borås och att det måste finnas ”språngbrädor för nya företag”, vilket han redan idag arbetar med genom att han själv är vad han själv kallar ”en blygsam riskkapitalist”.

Att Borås ska fortsätta vara ett textilt centrum är självklart viktigt, liksom att stärka det ”kreativa utbytet”. Ett sätt att göra detta är att belöna kreativitet genom att bl.a. inrätta ett textilt pris där prispengarna är i storleksordningen uppemot en miljon kronor – allt för att se till att kreatörer stannar i Borås och breddar den betydande textila kompetens som redan idag finns i staden.

Även idrotten gavs plats i debatten, där ”bäst klädda idrottslag” togs fram som en titel som borde tillfalla inte bara Borås Baskets lag, utan lag från alla stadens klubbar och idrottsföreningar. Ett förslag som redan testats i liten skala är att använda basketspelare som mannekänger – en trend som troligen blir allt starkare om samverkan mellan företag och idrottsklubbar ökar.