Rustika toner – med pälsbräm

Vintagetrenden håller i sig och färgerna vecklar ut sig ett vackert spektra av jordtoner med flaggskepp som senap och vinrött. Parkas i sliten och tvättad bomull, täckjackor med duffelknäppning: Unibrands designers visar smakprov av allt det Berlin och Bread & Butter]mässan bjöd på.

I januari]kylan begav sig Unibrands designer Jenny Tjärnbro söderut, mot den tyska huvudstaden Berlin och tradeshow]mässan Bread & Butter. Den gamla flygplatsen Tempelhof utgjorde en perfekt bakgrund till ett mode där vintage är ledordet: rustikt, patinerat, slitet och tvättat.

] Det är en sliten vintage]känsla i sköna vardagstoner som dominerar till hösten, säger Jenny. Tvättad bomull, pälskragar och läderdetaljer är saker vi redan sett ] det är färgerna som ger en kick: svart saknas nästan helt.


Senapsgult och rostfärgat

Färger som senapsgult, rostfärgat och vinrött är starka inför hösten och andra hänger med: brun, kamel, navy, grå]blå, army]grön och grön]blå. Jeans och chinos i nya färger, parkas med huva och den klassiska täckjackan med duffelknäppning – allt andas en 40]talsinspirerad men tidlös vintagekänsla.

] Skulle jag ge två tips för ytterkläder så är det täckjackor i senapgult eller grå]blå och parkas i rostrött eller senap med läderdetaljer och pälskant på huvan, säger Jenny. Våga göra plagg i annat än marin och svart – kunderna är definitivt redo för mer färger!

Den trendigaste accessoaren är utan tvekan kanvasväskan med läderdetaljer: den kan antingen vara vintage eller helt ny, redo att slitas in. Det sportigare modet däremot är helt inne i 70]talet, både i färger och snitt. Det syntes på mässmontrarna, där t.ex. Hummels monter liknade en gillestuga där inredningen gick i brunt och orange. Mest spektakulärt var dock Tommy Hilfigers monter, där modellerna skrinnade runt på en skridskobana.


Berlin – ungt och trendigt

Även om Berlinborna precis runt mässan kanske är aningen mer uppklädda än annars, så är Berlin ungt och trendigt i modet. Streetmode har en framträdande plats både i Adidas trevåningskomplex och Pumas butik på Tauentzienstrasse ] men Jennys tips för Berlin]shopparen är dock kvarteren runt Hackesche Höfe: när man gått av vid t]banestationen Hackescher Markt finns, i riktning mot mot Neue Schönhauser Strasse, Münzstrasse och Alte Schönhauser strasse, t.ex. WESC, Urban Outfitters, Weekday, Hugo Boss, Adidas, Superdry, Diesel, Pepe Jeans och Mango, blandat med second-handbutiker, mindre boutiquer och enstaka tyska unga designers.

På gatorna märker man även att jeansmärkeskedjornas mode har stor genomslagskraft. Vårens mode har inte riktigt hittat ut i butikerna än, men den färgstarka trenden syns redan i det lilla som kommit ut när butikerna successivt avslutar sina reor. Mer om vårmodet kommer i april – London, München och Barcelona finns på önskelistan för Unibrands designers på trendspaning, men det är inte omöjligt att de återvänder till trendsäkra Berlin.

 

Dansk expertis - i Bangladesh

Unibrands]gruppen presenterade i oktober förra året officiellt sitt danska dotterbolag Unibrands ApS med produktion i Bangladesh. Bomull i världsklass och erfarenheten som krävs för att få den produkt man beställt från fabriken – här möter vi företagets VD Michael Mathiasen, det senaste tillskottet till kunskapsföretaget Unibrands.

Michael Mathiasen har sitt kontor och showroom i Horsens i Danmark, men det är inte där hans satsar på att utveckla företaget – utan i Bangladesh. Unibrands ApS har idag 18 anställda i Bangladesh och Michael har för avsikt att låta det antalet växa i takt med att orderingången ökar.

] De senaste åtta åren har jag arbetat med trikå och andra stickade plagg i Bangladesh, säger Michael Mathiasen. Det är ett fantastiskt land att arbeta i – bara man vet vad man gör och har rätt kontakter. Det är därför vi behöver folk på plats i Bangladesh – inte hemma i Danmark.

Unibrands ApS, ett dotterbolag till Unibrands AB, kom till oktober 2011 som frukten av ett numera årslångt samarbete med Jörgen Persson där avsikten är att ge Unibrands kunder tillgång till produktion i Bangladesh. Och Michael, som jobbat i många år som säljare över hela Skandinavien och Tyskland, där han även bott i fyra år, tar med sig ett stort nätverk av både leverantörer och kunder in i samarbetet.

] Vi har fem fabriker i Bangladesh som samtliga är BSCI] och Oeko]Tex]certifierade och dessutom tillverkar vi organic cotton, säger Michael. Det har tagit tid att etablera oss, men idag vet vi precis hur vi ska göra för att vara helt säkra på att vi får europeisk kvalitet och standard på produkterna vi tillverkar.

Unibrands ApS arbetar främst med trikå och sweater. Två paradprodukter ur Unibrands ApS sortiment är en metervara i bomull/lycra i en fantastisk kvalitet och en V]neck sweater i en speciell finishtvätt som han utvecklat under flera år. Båda produkterna har tiotalet stadigvarande kunder och de kommer troligen att bli fler.

Michaels mångåriga kontakter med fabrikernas ägare gör att Unibrands ApS får marknadens absolut bästa priser. I ett land som Bangladesh är det avgörande att ha direkt och nära kontakt med företagsledningen för att säkra konkurrenskraften. Att dessa kontakter är viktiga märks främst genom att Unibrands ApS får order från kunder som själva har både kontor och medarbetare i Bangladesh.

] Vår starkaste sida är att vi är duktiga på att identifiera och tydliggöra kundens behov, säger Michael. Därefter är det enkelt att målrätta vår insats så att kunden får exakt det han eller hon vill ha - på det sättet är vi en del av kunskapsföretaget Unibrands.

 

INNEHÅLL
Rustika toner - med pälsbräm

Dansk expertis - i Bangladesh