Förstärkning till Unibrandsgruppen: AB Filip Holm

I dagarna blev affären klar - den 1 januari 2012 blir Boråsföretaget Unibrands majoritetsägare i anrika AB Filip Holm. Unibrandsgruppen får därmed en ny medlem och Unibrands kunder kan glädjas åt ett breddat sortiment med både nya varumärken och produktgrupper som denim och trikå.

Familjeföretaget Filip Holm startades 1967 och är efter över fyrtio år i branschen en välsedd leverantör i klädbranschen med huvudkontor i Svedala. Företaget erbjuder ett flertal välkända varumärken som Plaza, Jonna B och Dan Ryan. I den nya ägarkonstellationen finns den förre ägaren Kaj Holm med som en betydande delägare och har en rådgivande funktion i styrelsen.

- Avsikten med ägarbytet är att skapa större kundnytta för både oss och Unibrands, säger Kaj Holm. Genom samarbetet förs ett nytt, modernare tänk in i vårt bolag och vi kan ge våra kunder ett bredare sortiment och en ännu bättre prisbild på fler produkter.

Unibrandsgruppen innefattar förutom Unibrands och AB Filip Holm även Marbäck Tricot AB och danska Unibrands APS. Unibrands Jörgen Persson ser synergieffekter och fördelar med samarbetet, men poängterar samtidigt att det är viktigt att varje företag i gruppen bär sig självt.

- Unibrandsgruppen arbetar långsiktigt för att bli en starkare och mer mångsidig partner till våra kunder. Tillsammans ger företagen i Unibrandsgruppen sina kunder bättre lönsamhet och bättre service än om var och en arbetar på sin kant.

I mars nästa år tas den dagliga driften av Filip Holm över av Stefan Westerlund och Christer Rudhede, som båda har en gedigen bakgrund inom textilbranschen. De började samtidigt på MQs inköpsavdelning 1986, som de lämnade 1990 för att starta upp Jack & Jones Sverige. Efter tio år av hårt arbete påbörjade de 2001 ännu en uppstartsprocess, denna gång med danska Texman.

- Det finns en oerhörd mängd kunskap och kompetens på AB Filip Holm, säger Stefan. Jag och Christer kommer in med fräscha ögon, nya idéer och tar med oss erfarenhet och ett stort eget kontaktnät.
 

Plagget speglar företaget

Unibrands profilavdelning arbetar både mot grossister och återförsäljare på en marknad som expanderar. Med en gedigen kunskapsbas och med ett skarpt öga för design som går hem breddar produktchef Melinda Hansson och hennes avdelning sortimentet för Unibrands profilkunder.

Profilavdelning på Unibrands är den bredaste sett till spannet mellan produkterna. Dessutom kanske en av de mest kunskapsdigra: det krävs mycket kunskap om både design och produktion för att kunna göra plagg som både ger önskad funktionsgrad och håller måttet utseendemässigt.

- Det är fantastiskt roligt att skapa unika produkter tillsammans med kunderna, säger Melinda. Jag får använda min kunskap till att göra att företagets anställda ger ett bättre intryck när de arbetar på synliga platser. Och känner sig bekväma och välklädda, även när ingen tittar.

Melinda arbetar med två typer av kunder: grossister och återförsäljare. Under hennes fyra år som produktchef har antalet grossistkunder ökat markant.

- När jag började arbetade vi i princip enbart med återförsäljare, säger Melinda. Det vi har visat våra grossistkunder är att det går att ha även mer moderiktiga kläder i lager.

Ett exempel på det är glansiga jackor, som Unibrands idag producerar åt flera kunder. Denna typ av jackor kom in på modemarknaden för två-tre år sedan och då var det ingen som trodde att de någonsin skulle komma att ingå i profilgrossisternas ordinarie lager i flera spännande färger, dessutom.

- Traditionellt handlar profilkläder mycket om svarta kläder och enkla skärningar. Det har dock hänt mycket på de senaste åren: senaste exemplet är ett skogsbolag som köpte en seglarjacka till sina anställda, säger Melinda och tillägger: Norrland kan ibland vara mer moderiktigt än södra Sverige!

Melinda arbetar fortfarande mest med återförsäljare, som beställer åt specifika kunder. Hon beskriver uppdragen som spännande och designmässigt utmanande. Idag är det inte bara en stor, tryckt företagslogotyp på ryggen som gäller:

- Vi hittar kreativa och annorlunda exponeringsytor på plaggen där våra kunder kan sätta sina logotyper. Ett exempel är badges i både textil och gummi, som oftast appliceras utvändigt men även på insidan. Fodret är en annan viktig exponeringsyta, men även tyget i själva plagget: skogsbolaget valde ett subtilt granbarrsmönster till sina röda jackor.

Profilavdelningen arbetar tätt ihop med en av Unibrands designers, ett samarbete som gett många nöjda kunder genom åren. Avdelningens framtid ser Melinda just i de befintliga kunderna:

- Vi arbetar för att alltid ligga steget före och se till att det inte alltid är kunderna som måste kontakta oss. Vi har fantastiska kunder och vi visar dem ständigt att vi har mer kapacitet.

   


INNEHÅLL
Förstärkning till Unibrandsgruppen: 
AB Filip Holm


Plagget speglar företaget