Nyheter & Trender

 


Nyheter & Trender


Januari 2013

Unibody ser dagens ljus

Jenny Tjärnbro, Marie Georgsson och Olivia Hagbrand

Under sitt första år har Unibrands bad- och underklädesavdelning under ledning av Marie Georgsson gått över förväntan, varför den nu knoppas av till ett eget bolag, Unibody AB. Med ett starkt team bakom sig och en känsla för vad som säljer välkomnar Marie möjligheten att bredda Unibrands-gruppens kunderbjudande ytterligare. Företaget vilar på en vilja att ständigt ligga i framkant och satsar på att skapa mer tid åt kunder genom att de tryggt kan lämna uppdragen hos Marie och hennes medarbetare.

Som den uppmärksamme läsaren av Unibrands nyhetsbrev noterat så välkomnade Unibrands AB förra hösten Marie Georgsson som produktchef för en nystartad bad-/underklädesavdelning. Planen att knoppa av denna verksamhet fanns med redan från början, under förutsättning att marknaden var med på noterna när Unibrands-gruppen utökade sitt kunderbjudande. Den satsningen har verkligen slagit in:

Det första året har gått över förväntan, säger Marie, och det trots vikande konjunkturer. Det är verkligen roligt att vi nu kan sätta vår plan i verket och att jag och mina medarbetare kan arbeta vidare med det vi skapat i ett eget bolag inom Unibrands-gruppen. 

Det nystartade företaget heter Unibody AB och arbetar med design, produktutveckling och försäljning inom underkläder, bad-, sov- och sportplagg, varugrupper som inspirerat logotypens fräckt rosa färg. Företaget och Marie kommer att fortsätta att ge Unibrands-gruppens kunder fler produktsegment inom vilka de kan dra nytta av den höga grad av service och spetskompetens som kännetecknar företagen inom gruppen. Marie, som har arbetat i över tjugo år som produktchef och har betydande erfarenhet i branschen, pekar också på att det inte bara är hennes erfarenhet utan det kompetenta team av medarbetare hon har med sig som ligger bakom det goda året.

Översätter behov till produkter

- Min styrka är att jag kan översätta de behov jag vet att man har som inköpare till produkter, säger Marie, men det är medarbetare som assistent Olivia Hagbrand, designer Jenny Tjärnbro och CSR/BSCI-experten Anne Broström och vårt ständigt alerta Kina-kontor som gör att jag kan ta fram de produkter som min intuition säger mig kommer att sälja bra. Vi arbetar som ett tätt sammansvetsat team – det är en styrka vi delar med hela Unibrands-gruppen!

Företagets ”motto” är att ständigt förnya erbjudandet till kunderna – att bokstavligen leva upp till det man lovar varje kund. Unibody står för trygghet: när kunderna lämnat sina uppdrag i händerna på Marie och hennes team så kan de lugnt vända uppmärksamheten åt ett annat håll, eftersom man kan lita på att rätt produkter kommer att finnas på rätt plats på utsatt tid. Marie förklarar det som en fråga om tid:

Skapar tid genom trygghet

- Vi vill helt enkelt skapa mer tid åt våra kunder och det får de genom att de kan lita på vår kompetens och att vi levererar exakt det vi lovar. Vi lever ständigt i verkligheten och är fullt medvetna om konkurrensen, så därför vill vi alltid ligga i framkant och vara steget före – för då gör vi det möjligt för våra kunder att ligga i framkant. Det är en del av vårt erbjudande.

Unibody startades den första oktober i år och man kommer under våren att flytta till egna lokaler, eftersom Unibrands ABs lokaler inte räcker till för den expanderande verksamheten. Med nya, fräscha lokaler och en stark organisation bakom sig ser Marie fram emot det nya året:

- Med facit i hand är vi tacksamma för det förtroende som våra kunder visat oss och trots att första året gått över förväntan så ser vi att det finns betydligt mycket mer för oss att göra framöver, särskilt när det gäller att tillgodose en allt större del våra kunders behov. Jag kommer fortsätta att jobba nära både kunder och leverantörer och ser fram emot att hjälpa dem att växa och utvecklas.


Var är vardagen?

När neonfärgerna drar sig tillbaka till förmån för naturfärger, päls och murriga vinterfärger så tappar man inte modet i London: istället blir det fest i vardagen – både för barn och vuxna! Med svart, silver, pälsdetaljer och paljetter kastar sig storstaden in i julruschen och man anar en längtan efter nyårsfirandet som man med glädje tar med sig till jobbet.

Mitt i julruschen har nu ”fest på jobbet”-trenden slagit fullt ut i London, berättar Unibrands designer Annica Solenhöjd, som just kommit tillbaka från en trendresa till Storbritanniens huvudstad: glitter, paljetter och blanka tyger syns överallt. Det är givetvis extra roligt att klä upp sig till jul, men trenden är väl synlig även i vardagen, där aftonväskan är den just nu hetaste accessoaren. Färgerna följer givetvis med och svart och silver kantar vardagsplaggen.

- Man ser många pälsdetaljer och inte bara på kragar och mössor, utan även på t.ex. väskor, säger Annica och fortsätter: stickat är också inne, hela vägen från ”norra ishavet” med lusekoftor och islandströjor till klassiskt flätstickat. Med dessa plagg kommer givetvis rött, blått, vitt och självklart offwhite med på färgkartan.


Silkesfransar och nitar

En annan detalj som syns är fransarna, gärna i silke, både på festligare och vardagligare plagg. För även om festen tagit över vardagen så går det att hitta det man i Norden kanske mer kallar vardagsplagg, men nu längst in i butikerna. Här har det inte hänt särskilt mycket och man hittar skinnjackor och manchester på hyllor och klädstänger.

- Trenden med nitar håller i sig på både jeans, toppar, väskor och skor, säger Annica, och framför allt skorna hänger med i trenden och smyckas med paljetter och fräcka detaljer. Annars är Uggs helt rätt i London - om man inte har Dr Martens, som alltid är ett alternativ i London, men kanske än mer framträdande i år.


Västar i dun och päls

På ytterklädesfronten är jackorna ganska oförändrade med parkas och dunjackor och -kappor. Västar i både dun och lightpadded har stigit fram, liksom modeller i päls och naturfärger. Naturinslaget är genomgående och det tycks som att neonfärgerna dragit sig tillbaka till sportplaggen: ska man nämna några färger från London är det kanske buteljgrönt och vinrött.

- Mitt specialområde är ju barnkläder och där ser man att de följer vuxenmodet in i festtrenden, men på barnens speciella vis: istället för riktiga paljetter och nitar, som kan vara ganska obekväma, så trycker man dit dekorationen på plagget, för det ska ju vara skönt att ha på sig också! säger Annica. Och så får man givetvis lägga till fler färger än bara svart och silver, vilket gör det hela mycket roligare!

Regent street växer

London är bra att trenda i, tycker Annica, eftersom modetrenderna är tydliga och utbudet brett. Hon tipsar också om att Regent Street växer mer för var gång hon är där – butikernas utbud ligger ofta väldigt nära de förfrågningar på designer hon får på sitt bord, varför det lönar sig att ta en titt där!